Med 1 cm klaring ble gangbrua mellom Meierigården og parkeringshuset i Hvedingkvartalet løftet på plass denne uken. Det var en kalkulert margin. Bak detaljprosjekteringen av brua og innslaget på Meierigården sto Erling Pettersen og Olav Hatling på Hinnstein.
Møtte på utfordringer
Den første utfordringen som man allerede var klar over, er høydeforskjellen mellom Meierigården og parkeringshuset. I parkeringshuset ender gangbroen i en heletasje, mens i Meierigården ender gangbroen midt mellom to etasjer. Dermed må store deler av yttervegg og dekket mellom to etasjer fjernes.
– Vi ble engasjert for å forsikre at den bærende konstruksjonen på Meierigården ble ivaretatt og komme med innspill om hvilke tiltak som måtte gjøres for å forsterke konstruksjonen rundt innslaget, sier Erling Pettersen, avdelingsleder og ingeniør ved Hinnstein.
I tillegg til den endrede konstruksjonen må Hinnstein også regne hvordan vekten av broen og hvordan gangbroens vekt vil påvirke bygget når høststormene slår inn og river og sliter i broen.
– En annen ting vi også måtte kalkulere inn er at broen er laget av stål. Og stål utvider seg og trekker seg sammen avhengig av vær og temperaturer. For å jobbe med stålet og ikke mot det, har vi lagt inn at stålet ikke er fastmontert på Meierigården, men kan gli fritt fram og tilbake, forklarer Olav Hatling og legger til.
– Denne forskyvningen er så liten og kontrollert at den er helt trygg. Men hadde vi montert stålet fast i bygningen er stålet så sterkt at det kunne forårsaket store ødeleggelser på konstruksjonen, sier han.
Samarbeid skaper presise resultater
En klar fordel i prosjektet er at anleggsområdet er kvartalet nedenfor kontordørene til Hinnstein.
– Det har ført til at vi har hatt mange befaringer. En ting er å sitte på et kontor og regne ut teorien. Men av og til, og særlig på eldre bygninger, må vi ofte ut å sjekke at det kommer til å fungere i praksis også.
Det kan nesten aldri måles godt nok på slike prosjekter. Mens Hinnstein prosjekterte, ble stikingsingeniørene til Harstad Maskin leid inn for å laserscanne åpningene og avstanden mellom byggene på en nøyaktighet på 0,3 cm. Dermed hadde Harstad Stålmontasje et nøyaktig utgangspunkt når de produserte broen i verkstedet i Harstadbotn.
Peab Bjørn Bygg uttaler også at de er svært fornøyde med den jobben Hinnstein har gjort i prosjektet. Ekstra gøy er det når det er flere lokale bedrifter med enorm kunnskap som samarbeider om de gode løsningene.