I Narvik ser nå LKAB på muligheten for å øke lagerkapasiteten på sitt område. De ønsker å bygge en 380 meter lang lagerhall for mellomlagring av malm som senere skal skipes ut. Men før spaden er satt i jorden har prosjektet en del usikkerhetselementer som bedriften må undersøke og ta høyde for i forkant av byggestart. Derfor kontaktet de Hinnstein.
– Vi valgte Hinnstein til å hjelpe oss med dette prosjektet, da vi allerede kjente til Andreas sin erfaring og kompetanse med usikkerhetsstyring. Vi i LKAB er godt fornøyd med det Hinnstein har levert – og prosessen har vært meget fruktbar, forteller Torbjørn Torgnes, senior prosjektleder NPL i LKAB Norge.
Åpenbare fordeler
– Det fine med å gjennomføre en usikkerhetsanalyse, er at vi ser på de usikre elementene i prosjektet og kommer med anbefalte tiltak til prosjektet. Det kan være både indre og ytre momenter som kan være usikre faktorer for en bedrift. Det overordnede målet med å gjennomføre en usikkerhetsanalyse, er å skaffe seg bedre kontroll på prosjektet og på kostnadene, sier prosjektleder i Hinnstein, Andreas Glad.
Han forklarer det er åpenbare fordeler å gjennomføre usikkerhetsanalyser til prosjektene. Eksempler på vanlige usikkerhetsmomenter en bedrift kan møte på er endrede råvarepriser for bygging, som vil øke kostnadene i prosjektet eller lav kapasitet på håndverkere for å utføre jobben, som kan bety at prosjektet vil trekke ut i tid.
– Når vi har sett på usikkerhetsmomentene i et prosjekt, vet vi mer om hvilke usikkerhetsmomenter vi har foran oss. Vi kan legge en plan for hvilke tiltak vi kan gjøre for å få prosjektet ferdigstilt innenfor både budsjett og tidsplan, sier Glad.
Både inkluderende og innsiktsfull
Selve usikkerhetsanalysen gjennomføres i tre deler. Første del er en forberedende del hvor det avgjøres hvem i bedriften som skal være en del av ressursgruppen og nødvendig materiale blir sendt ut til hver deltaker i gruppen. Deretter gjennomføres en samling hvor gruppen går gjennom informasjonen om prosjektet. I etterkant blir en ferdig rapport sendt ut til bedriften med resultater og anbefalte tiltak for å redusere usikkerheten i prosjektet.
– For LKAB gjennomførte vi den forberedende delen av usikkerhetsanalysen i desember, mens samlingen ble gjennomført i begynnelsen av januar. LKAB hadde satt sammen en god ressursgruppe, hvor deltakerne hadde ulik bakgrunn og kunne se prosjektet fra ulike perspektiver. Alle deltakerne bidro også aktivt og hadde verdifulle innspill inn i prosessen, forklarer han.
I etterkant har Glad skrevet en fyldig rapport og sendt den over til LKAB.
– I dette tilfellet hadde vi 20 konkrete punkter som er tiltak for å sørge for å senke usikkerhetsmomentene rundt prosjektet deres. Rapporten er nå til gjennomsyn hos LKAB, som vil kunne bruke rapporten og de foreslåtte tiltakene for videre planlegging og gjennomføring av prosjektet, forteller Glad.
Ettertraktet kompetanse
– Det er ikke så mange som sitter på sertifiseringen for å kunne gjennomføre slike analyser her i nord. Og kanskje heller ikke så mange som vet at vi i Hinnstein har sertifiseringen for å kunne gjennomføre slike usikkerhetsanalyser. Men det har vi, forteller Glad, som fikk sertifiseringen sin via NTNU.
Glad forteller det er vanlig å gjennomføre usikkerhetsanalyser for større prosjekter særlig innenfor kommunal og statlig sektor. Han ser imidlertid at flere private aktører ser at disse analysene er et veldig godt verktøy for prosjektene deres.
– Enhver byggherres ønske vil være å få gjennomført prosjektet sitt innen både tidsfristen og budsjettet. Her kan vi hjelpe å tilrettelegge for at byggherren skal oppnå nettopp dette, avslutter Glad.