I forbindelse med at LKAB i Narvik ønsket tilbud på prosjektering av nye røroppheng, tok de kontakt med Hinnstein. Røropplegget går i en ventilasjonssjakt ned til en tunell dypt under bakkenivå. Både ventilasjonssjakten og tunellen er ikke lett tilgjengelig og lå helt eller delvis i mørket.
– Ut fra beskrivelsen skjønte vi fort at dette var en spennende oppgave for 3D-skanneren vår, NavVis VLX. Dermed ble vi enige om å skanne området, for å kunne bruke det som prosjekteringsgrunnlag videre i prosjektet, sier Benjaminsen.
Utfordrende omgivelser
Hinnstein tok i bruk skanneren like før jul i fjor. De har allerede hatt oppdrag med skanneren, men de har også lett etter utfordrende oppdrag hvor de virkelig fikk satt skanneren på prøve og teste hva den er god for. LKAB sitt underjordiske malmutskipningsanlegg var perfekt for oppgaven. Her kommer malmtog fra Kiruna for å losse malm, som skal mellomlagres før den skipes ut med malmbåter til hele verden.
– En utfordring for prosjekteringen er at deler av anlegget ligger på bakkenivå, og andre deler befinner seg under bakken. Selv om man kjenner anlegget, kan det være vanskelig å se sammenhengen og holde oversikt. Med 3D-skanneren får vi raskt og enkelt fram en digital navigerbar framstilling av området. Prosjekteringsgruppa kan i mye større grad se sammenhengen mellom øvre og nedre del av anlegget enn via tegninger, forklarer Benjaminsen.
Sammen med Lovisa Karlsen, vedlikeholdsingeniør hos LKAB Narvik, fikk Tommy Benjaminsen skannet de nødvendige delene av anlegget. Både på bakkenivå, men også i de store, og delvis mørke tunellene under bakken.
– Det var en høy tunell med mye detaljer som lå skjult i skyggepartiene. Vi fikk oss derfor en positiv overraskelse da vi så detaljer fra skyggepartiene på skanningene, som vi ikke klarte å se med det blotte øyet når vi var i tunellen, sier Benjaminsen.
Kombinasjonen effektiv og detaljrik er unik
Etter prosjektet hos LKAB ser Benjaminsen stadig flere fordeler med skanneren.
– LKAB har en tett timeplan når det lastes og losses i tunellen. Men ettersom skanningen er så effektiv og tidsbesparende, klarer vi fint å gjennomføre skanning uten å forstyrre driften, sier han og legger til at Lovisa Karlsen var utrolig flink med å tilrettelegge at alt skulle gå på skinner.
For Benjaminsen var oppdraget hos LKAB utrolig givende.
– Vi fikk virkelig satt skanneren på prøve og vi vet den leverer fantastiske resultater – også i trange omgivelser og dårlig belysning. For kundens del har de en utrolig detaljert oversikt over anlegget, som er utmerket for videre prosjektering av rørene og røropphenget, avslutter Benjaminsen.
Viktig og nyttig dokumentasjon
Lovisa Karlsen forteller at skanningen har gitt gode resultater, selv i et krevende miljø med mye støv og lite lys.
– Ved hjelp av skanningen får vi nå en oversikt over anlegget uansett hvor vi befinner oss. Vi kan også utføre en visuell befaring med mulighet for blant annet oppmåling i skanningen. Dette er til stor hjelp med hensyn til at det er et stort anlegg og det kan være vanskelig å få en oversikt for eksterne arbeidere, prosjekterende og besøkende, selv om de er ute på anlegget. Skanningen gjør at vi får «as built» av eksisterende anlegg, som ellers kan være krevende å dokumentere, sier Karlsen.
Hun forteller også at samarbeidet med Hinnstein har vært veldig bra.
– Hinnstein viser at de er framoverlent og nyskapende. Produktet de leverer er unikt med hensyn til lite tidsbruk ved selve skanningen og samtidig de store mengder med datafangst de får. Hinnstein har et bredt faglig miljø og strekker seg ekstra for å få gode resultater, avslutter Karlsen.