Kjoselvdalen skytebane
Innholdsfortegnelse
Varsel om planstart – Kjoselvdalen Skytebane, Tønsnes.
Tilknyttet detaljreguleringsplan for område tilknyttet eiendommene 12/ 1, 103, 426, 12, 200, 211, 15, 4, 199, 213, 2, 212, 198, 402, 210, 37, 178, 197, 214, 79, 9, 3, 422 og 196.
Iht Plan- og Bygningslovens § 12-8 kunngjøres herved varsel om oppstart av reguleringsplanarbeid for skytebanen i Kjoselvdalen mellom Tønsnes og Tønsvik. Planområdet er vist på vedlagte kartutsnitt (nederst i sak). Kommunen publiserer i tillegg fortløpende supplerende informasjon tilknyttet prosjektet her: https://tromso.kommune.no/prosjekter/skytebane-i-kjoselvdalen
Bakgrunnen for planarbeidet
Tromsø kommune har i flere omganger, og over flere år vurdert mange mulige lokasjoner for skytebane. Kommunen har besluttet at de ønsker legge til rette for å utvide skytebanen i Kjoselvdalen ved Tønsnes. Dette gjøres for å erstatte skytebanen som er planlagt avviklet i Tromsdalen. Den eksisterende skytebanen i Kjoselvdalen består av en 100m riflebane som driftes av Tromsø skytterlag. Tidligere har også Forsvaret hatt en 200m riflebane på området, men denne er ila senere år fjernet. Området eies i dag i hovedsak av private grunneiere, mens Tromsø kommune eier gnr/bnr 12/198 som består av adkomstveg, parkering, samt store deler av sanert 200m riflebane. Det er ønskelig å tilrettelegge banen også for bruk av flere aktører, blant annet Tromsø skytterlag, Tromsø Jeger- og Fiskeforening og Heimevernet. Det er ikke enighet mellom brukerne og grunneierne om rettighetene til bruk av området. Gjennom reguleringsplanen skal det skaffes hjemmel for bruk av området samt erverv av området.
Det ble utarbeidet en reguleringsplan for skytebane i Kjoselvdalen som ble avvist av kommunestyret i 2019. Avvisningen ble gjort med bakgrunn i en vurdering om at Kjoselvdalen hadde begrensninger, og et ønske om å gjøre nye utredninger for å finne den beste lokasjonen for skytebanen i kommunen. Denne utredningen er nå utført, og utredningens konklusjon er at Kjoselvdalen er den beste lokasjonen for anlegget. Planarbeidet vil med dette ta utgangspunkt i utført arbeide gjennom utarbeidet detaljplan fra 2019 med mål om å utarbeide en ny reguleringpslan for Kjoselvdalen skytefelt. Planen fra 2019 skal samtidig tilpasses og justeres for å imøtekomme innspill samt oppgraderes til dagens planstandard. Det skal særlig fokuseres på utredning av støy med tilhørende avbøtende tiltak. Planforslaget skal også regulere skytetider og tillatt kaliber på ammunisjon.
Planområdet
Planområdets utstrekning er vist på vedlagte kartutsnitt. Det tas sikte på at plankartet skal dekke rød støysone, og tar derfor trolig for seg et større areal enn nødvendig. Planens utstrekning vil vil derfor mest sannsynlig bli nedjustert noe til nødvendig areal i løpet av planprosessen og før innsendelse av endelig planforslag til kommunal behandling.
Planen skal tilrettelegge for et større skyteanlegg sammenlignet med det eksisterende anlegg. Det vil bli utført en ytterligere støysonevurdering for eksisterende forhold og forholdet etter ombygging, sammenlignet med den som er lagt til grunn gjennom planprosessen fra 2019. Tidligere utført støyutredning fra 2019 viser at ca. 30 boliger og hytter ligger innenfor gul støysone gjennom 0-alternativet (de forholdene som var der på daværende tidspunkt og før utbygging av tiltak), mens etter gjennomføring av avbøtende tiltak og ombygging vil kun tre hytter ligge innenfor gul støysone.
Planområdets utstrekning inkluderer et større areal for å ivareta større deler som berøres av støy, og for å sikre helhetlig planlegging i området. Eksisterende kjøreveg skal omlegges siste strekk opp mot skytebane, og planlegges derfor i planforslaget utbedret for bedre trafikksikkerhet.
For eiendommene 12/2 og 4 vil reguleringsplanen foreta endringer, både ved ny vegtrasé opp mot skytefelt, og utbygging av nytt skytefelt nord-vest for eksisterende skytebane. Eiendom 12/212 vil også bli berørt i utbygging av det nye skytefeltet som planlegges. Dagens skytebane vil bli supplert med flere skytebaner ved siden av hverandre.
Eiendommene 12/ 198, 199, 200 og 402 eies av Tromsø kommune, som er forslagsstiller for planen.
Planområdets aktuelle arealformål er LNFR, idrettsanlegg, veiformål, friluftsliv, faresone for skytebane, og hensynssoner for reindrift og ras- og skredfare.
Vedlagt ligger illustrasjon av planarealet. Dette er en situasjonsplan utarbeidet gjennom forrige plansak, og det må påregnes justeringer på denne gjennom den nå påbegynte planprosessen. Det ble avholdt et oppstartsmøte med Tromsø Kommune den 27.04.2023. Referat fra dette ligger sammen med supplerende informasjon på Hinnsteins hjemmeside.
Planarbeidets omfang
Det gjennomføres i utgangspunktet en ordinær planprosess i tråd med de innspill mottatt i oppstartsmøte med planmyndigheten v/Tromsø kommune. Tromsø kommune og plankyndig har gjennomført naboskapsmøte på Tønsnes Ungdomshus i uke 22, 2023. Det skal i tillegg være tett dialog med beboerutvalg gjennom planprosessen og arrangeres egne møter. Det er nedsatt et Beboerutvalg med representanter fra Kroken og omegn Bydelsråd, IL Ulfstind, Kvannli- og Vikvegen velforening, Skytterstien velforening, Tromsø fastland beitelag SA, Mauken/Tromsdalen reinbeitedistrikt og Barne- og ungdomsrepresentanten og Tromsø kommune. Beboerutvalgets mandat er å vurdere avbøtende tiltak i planforslaget.
Tromsø kommune har også dialog med brukergruppen som består av Tromsø jeger- og fisk, Tromsø skytterlag, Pistolklubben og Heimevernet for å avstemme deres behov inn i planforslaget.
Det vil også bli arrangert egne møter med grunneierne som blir direkte berørt.
Planmyndighetene har gjort vurderinger rundt krav om konsekvensutredning, og her vurdert at det ikke er krav om konsekvensutredning. Det skal likevel gjøres noen supplerende utredninger tilknyttet planprosessen, herunder bl.a. en helsekonsekvensutredning.
Innspill til planarbeidet
Med dette informeres dere hermed om bakgrunnen for saken, og om at planarbeidet igangsettes. Informasjonen sendes også for å få innspill tilbake til planlegger for å få avklart om det er spesielle betingelser som må ivaretas i forbindelse med reguleringsarbeidet, og evt. da hvilke.
Før første planforslag utarbeides med plankart, beskrivelser og bestemmelser for planområdet, ønsker vi innspill fra mottaker på konkrete forhold som mottaker kjenner til og som vi bør kjenne til før planen fremmes. Dette kan dreie seg om forhold som:
- Juridiske forhold vedrørende eiendommer, eksempelvis:
- Grunnavståelser som ikke er tinglyste
- Avtaler mellom grunneiere
- Eiendomsgrenser ikke i tråd med målebrev
- Andre planlagte tiltak som berører området
- konfliktpunkter som De ser kan oppstå
- Konstruktive innspill til utforming av planen, både på form og innhold
Reguleringsplanen utarbeides av Hinnstein AS på vegne av tiltakshaver. Eventuelle forhold eller synspunkter, idéer og informasjon som planlegger bør kjenne til før forslaget fremmes, bes sendt til Hinnstein AS innen fristen angitt til slutt i dette brev.
Planprosessen
I det følgende vil vi gi en kort, generell orientering om planarbeidet med både spesiell orientering om denne planen og litt generell orientering om typisk saksgang i reguleringssaker.
Vurdering av innspill – planen fremmes
Det vil bli gjort en samlet vurdering av alle innspill etter at svarfristen for disse er utløpt. Det avvikles om nødvendig et nytt planmøte med Tromsø kommune for å gjennomgå innspill og merknader, og vurdere om og evt. hvordan disse skal innarbeides i planen.
Etter vår samlede vurdering, også i samarbeid med Tromsø kommune, utarbeides et planforslag som fremmes til formell behandling i Tromsø kommune, først i administrasjonen, deretter i politisk. Som resultat av politisk behandling, vil planen kunne bli avvist eller vedtatt utlagt til offentlig ettersyn.
Politisk behandling, offentlig ettersyn og endelig vedtak
Når planforslaget blir vedtatt utlagt til off. ettersyn, vil alle berørte på ny bli tilskrevet med opplysninger om saken, der bl.a. komplett planmateriale er tilgjengelig for gjennomsyn. Et typisk brev i denne sammenheng vil da inneholde et (nedfotografert) plankart og diverse saksdokumenter som vedlegg.
I tillegg vil planen i full størrelse bli utlagt til offentlig ettersyn på angitte steder. I den sammenheng vil alle på ny kunne vurdere mer konkret og på et mer detaljert grunnlag alle konsekvenser av planen. Det vil da gis anledning til å komme med evt. nye merknader og nye innspill til planen, eller evt. gjenta de samme innspill som tidligere er inngitt.
Merknadsbehandling
Innkomne merknader og innspill etter offentlig ettersyn skal vurderes av administrasjonen i Tromsø kommune og legges fram politisk til 2.gangs behandling. Det vil dermed også kunne gjøre en helhetlig vurdering av merknader og innspill før det fattes nytt og endelig vedtak av reguleringsplanen, positivt eller negativt.
Tilbakemelding
Vi ber om skriftlig tilbakemelding til oss innen 04. august 2023.
Hvis dette ikke kan oppfylles, ber vi også om å få en begrunnet forespørsel om forlenget frist. I motsatt fall antar vi at mottaker ikke har innspill eller innvendinger til planen på dette stadiet i planprosessen. Vi fremmer da planen i samråd med vår oppdragsgiver.
Eventuelle forhold eller synspunkter som planlegger bør kjenne til før forslaget fremmes formelt, bes sendt skriftlig til Hinnstein AS innen angitte frist.
Postadresse/besøksadresse | E-postadresse | |
Hinnstein AS | stian@hinnstein.no | |
Normannsgate 3 | ||
9405 HARSTAD |