– Jeg skjønner godt det er vanskelig for dagens unge å finne ut hvilken studieretning de skal velge. Det er mange muligheter og vanskelig å vite om du velger riktig når utviklingen og teknologien skjer så fort, sier Iversen. I tillegg til å være sivilingeniør på Hinnstein, er hun også Rollemodell i et prosjekt som Nasjonalt senter for realfag står bak. Målet er å få flere til å velge realfag.
Oppdatert: Se video med intervju nederst i saken
Ikke følg de andre – følg deg selv
– Hva blir du egentlig om du tar master i matematikk? Du får deg jo ikke en yrkestittel som lege, bilmekaniker eller politi. Men tar du en master i matematikk, får du en kompetanse som vil være nødvendig i mange ulike stillinger og ulike firmaer, sier hun.
Overfor de tre 9.klassingene på Seljestad skole var hun ærlig om at hun ikke var særlig flink i realfag på videregående. Og at hun valgte bort fysikk på videregående, et fag hun jobber med i dag. Grunnen for at hun likevel endte med å velge en realfagrettet utdanning var enkel.
– Jeg var nysgjerrig og syntes det var gøy når jeg fikk det til. Den kombinasjonen gjør at det et motiverende og gir mestringsfølelse. Selv om jeg på ungdomsskolen og videregående ikke så nytten av å kunne Pytagoras, ser jeg nytten av det nå, sier hun og ler.
Et av rådene hun ga til elevene på Seljestad var nettopp å finne ut hva de synes er gøy, og studere det. Resten løser seg. Også om vennegjengen velger noe annet, handler det om å være tro til det man selv ønsker.
– Det er noe av det Rollemodellen skal inspirere til. Å være en rollemodell for å inspirere unge til å velge realfag i videre utdanning, sier hun.
Vår jobb å vise mulighetene
Å holde på unge i nord, krever at hele samfunnet og landsdelen viser alle fordelene med å være i nord. Det handler om å vise fram arbeidsplassene, mulighetene for en kul karriere og morsomme arbeidsoppgavene. Kan Nord-Norge vise unge at det er muligheter for dem her, vil vi øke kompetansen i næringslivet, flere vil velge å bo i nord. Ringvirkningene av det igjen er så mangt. Bolyst, befolkningsøkning, nye bedrifter, flere arbeidsplasser, kultur- og fritidstilbud. Listen er lang. Men da må unge se verdien av å bli i nord.
– Det var ikke så mange av 9.klassingene som visste om Hinnstien og hva vi faktisk jobber med. Men det var også litt av mitt oppdrag på foredraget. Jeg viste bredden i hva det vil si å være en ingeniør og hvilke prosjekter og oppdrag vi jobber med. Samtidig er det utrolig kult å vise til at den jobben vi gjør, den som ofte ligger bak vegger og himlinger, faktisk henger sammen og sørger for at alt fungerer som det skal. Det er kanskje ikke alle som tenker over det, men vårt lille bidrag til samfunnet er å finne de miljøvennlige og bærekraftige løsningene i prosjektene.
Julianne lot også elevene prøve å tenke og jobbe som en ingeniør gjennom en lego-oppgave. De fikk i oppdrag å tegne en modell av en kran på en tegning og deretter bygge den i lego.
– Kranen skulle være 30 cm høy og ha en arm på 20 cm, og kunne holde et lodd
på en viss vekt. Da må man med en gang begynne å tenke som en ingeniør. Med vinkler og vektfordeling for at kranen ikke skal falle sammen. Da ser man fort at det man lærer på skolen om vinkler, faktisk er nyttig læring, sier hun.
Hun forteller at det var mange som fikk til svært gode modeller. Og det virket som flere fikk et nytt syn på hvordan det er å jobbe som ingeniør.
– Det er kanskje et langsiktig og hårete mål. Men vi i Hinnstein håper at noen av elevene synes dette var interessant og vil velge realfag i videre studier. Og kanskje, når de er ferdig utdannet, kommer de til oss for å høre om jobb – i stedet for å reise sørover. Da har vi gjort noe bra, avslutter hun.
Alle foto: Backdrop/Stein Eirik Simonsen.