Eiendomsutvikling, infrastruktur, byggesaker og reguleringsplaner i alle faser er det ingeniørteamet innenfor areal- og samferdsel i Hinnstein jobber med. Målet er å sikre verdi både for kunden og samfunnet.
Kenneth Dallager, Stian Johansen, Andreas Bruun, Ingvild Myrvang Westvig, Lisa-Marie Winter, Ørjan Antonsen, Pål Håvard Ravna og Stig Haram har kompetansen til å bistå ethvert prosjekt fra idé til ferdigstillelse. De deltar i alle prosjektstadier og sørger for at prosjektet får riktig kvalitet og kostnad. Det som kjennetegner teamet best, er at de brenner for innovasjon og elsker prosjekter som utfordrer og stiller høye krav til oppgaveløsning.
– Det beste med å jobbe som ingeniør innenfor vårt fagfelt, må være at vi er med på å finne løsninger som blir en vesentlig del av samfunnet i mange, mange år framover, forteller Ingvild Myrvang Westvig.
Jobber aktivt som bindeledd kommunene
Når noen har en idé som omhandler å utvikle samfunnet, eksempelvis nytt knutepunkt for kollektivtrafikk eller utvikle et nytt boligfelt, kan ingeniørteamet til Hinnstein hjelpe til.
– Vi er ofte ansvarlige søkere i et prosjekt, som er et mellomledd mellom utbygger og kommunen. Vi sørger blant annet for at kommunen får all nødvendig dokumentasjon for å ta stilling til om prosjektet kan gjennomføres eller ikke, forteller Westvig.
I prosjekter som i utgangspunktet er i strid med overordnede føringer gjennom lovverk eller gjeldende reguleringsplaner, kan også Hinnstein bistå med søknad om dispensasjon for å likevel kunne få gjennomført prosjektet.
– Når vi leverer søknader inn mot kommunen, legger vi vår stolthet i at søknaden skal være både oversiktlig og ryddig. Ved å skrive en god søknad, legger vi også til rette for kortere behandlingstid hos kommunen, som igjen er viktig for våre kunder. Gjennom årene er vi blitt kjent for å levere gode søknader. Og når vi setter vår logo på en søknad, er det en forventning om at vi også leverer kvalitet, sier Westvig.
Tilrettelegger for framtiden
Skal du utvikle eiendom kan teamet hjelpe deg med å avlaste risiko i prosjektet gjennom generell rådgivning innen eiendomsutvikling, samt strategisk og juridisk rådgivning for posisjonering av eiendomsprosjektet. På denne måten sikrer vi at prosjektet er gjennomførbart og vil gi god avkastning. Med bred erfaring innen arealplanlegging, kan de utføre alt fra små endringer i reguleringsplan til større og komplekse planer. Utredningsarbeidet av boligfeltet, næringsområdet, eller infrastrukturen sikrer at planene er gjennomførbare.
Kommunens reguleringsplaner sier noe om hvordan et område kan brukes og hva man kan bygge. Disse planene kan gi informasjon om alt fra type bebyggelse til plassering, utforming og høyder. Ofte kan det være store forskjeller mellom kommunens eldre planer, og de planene som lages i dag. Noen ganger vil ikke eldre planer tilrettelegge for dagens behov for bygninger eller infrastruktur, og andre ganger ønsker man å tilrettelegge for helt andre typer utbygging enn det man tidligere har hatt i et område.
– Vi ser for eksempel at behovene for boliger og garasjer har endret seg mye de siste 50 årene. Der det tidligere ble tilrettelagt for mindre eneboliger med saltak, ønsker vi nå store eneboliger ofte med flatt tak. Bilene vi kjører i dag får ofte heller ikke plass i garasjer bygd for 50 år siden. På grunn av blant annet disseslike endringene i samfunnet, lager vi ofte nye reguleringsplaner, eller endrer eksisterende planer, for å tilrettelegge for våre kunders behov i dag og i fremtiden, forteller Kenneth Dallager.
Nye reguleringsplaner og endringer i eksisterende reguleringsplaner kan ofte berøre og engasjere flere i samfunnet. Eksempelvis kan et område transformeres for å skulle huse en ny skole eller et nytt knutepunkt for kollektivtrafikk i byen. Områder man tidligere har hatt et helt annet forhold til. I slike saker hvor det er mange parter som vil ha mange følelser og tanker om reguleringsplanene, er det derfor viktig å trå varsomt.
– Det er viktig at vi tenker bredt, og klarer inkludere brukergrupper som på en eller annen måte kan bli berørt av endringene. Dette er en veldig spennende jobb, hvor vi må finne løsninger som ivaretar så mange interesser som mulig. Målet er at endringene i reguleringsplanen vil gi mening også på lang sikt, sier Dallager.
Ser mulighetene og finner løsningene
Når en bedrift har utfordringer med eksempelvis ineffektive driftsløsninger, og har et behov for å kartlegge mulige løsninger som kan løse utfordringene deres før en spade settes i jorda, kan teamet gjennomføre en mulighetsstudie.
– Vi blir bedre kjent med bedriften ved å få innsyn på hvilke utfordringer de har, hvilke arealer de har tilgjengelig, og hvilke muligheter de ønsker seg. Deretter finner vi løsninger som løser utfordringene, og imøtekommer dagens og framtidens krav og ønsker til effektiv drift, forklarer Dallager.
Ved hjelp av en slik prosess har kunden allerede på et tidlig stadie fått kartlagt hvilke utviklingsmuligheter det ligger til rette for.
– En av de vanligste feilene vi ser i den senere prosjekteringsfasen, er at tankene om fremtidig utvikling har et for kort tidsperspektiv. Tiden fra start prosjektering til ferdig bygg tar ofte lang tid, og vi har sett en rekke eksempler på prosjekter der selskaper nesten har vokst ut av prosjektet, får man i det hele tatt har fått tatt det i bruk. Det er derfor en mulighetsstudie er viktig for å trekke de overordnede og langsiktige linjene først. I motsatt fall risikerer man at prosjektet blir en hindring for neste steg på utviklingsstigen, forklarer Dallager.
Kan prøvekjøre veistrekninger digitalt
Hinnstein er totalleverandør på planlegging av veg, trafikk og logistikk for små og store prosjekter. Teamet jobber med strategisk planlegging av infrastruktur i samråd med kunden for å finne gode og langsiktige løsninger. Det er likevel ikke bare på papiret Hinnstein kan teste løsninger før de iverksettes. Ved å bruke digitale simuleringsverktøy, kalt sporingsanalyser, kan de nemlig også teste traseer, parkeringsplasser, kaiområder hvor båter eller containere skal manøvreres ved å bruke simuleringsverktøy slik at løsninger kan optimaliseres
– En slik sporingsanalyse er utrolig praktisk når vi planlegger kaiområder eller traseer. I programmet vårt kan vi teste om eksempelvis en lastebil med container har nok plass for å manøvrere seg på området for lasting eller lossing av båt. Vi kan også legge inn planlagte traseer til eksempelvis nye boligfelt og sjekke om den planlagte veien vil skape utfordringer for bil med henger, busser eller vogntog, forklarer Andreas Bruun.
Å jobbe som ingeniør innenfor areal og samferdsel garanterer deg spennende arbeidsdager.
– Det er veldig spennende å jobbe som ingeniør. Vår arbeidshverdag består ofte av varierte oppdrag, noe som videre gir oss god bredde innenfor kompetanse og erfaring. Vi jobber som regel sammen i team, som fører til at vi ofte lærer mye av hverandre, både internt og eksternt. Derfor blir vi aldri utlært fordi vi stadig utvikler oss tverrfaglig på prosjektene. Usikker på hva du skal bli? Bli ingeniør eller samfunnsplanlegger, det er masse jobb til deg i framtiden, oppfordrer teamet i Hinnstein.