Hinnstein fikk nemlig jobben om å være ansvarlig søker opp mot kommunen for å få tillatelse til å sette opp et mobilt betongblandeverk på Rødskjær.
– Vi har god kompetanse både på lokalmiljøet og ikke minst juridiske spørsmål som våre kunder drar nytte av i prosjektene sine, forteller Kenneth Dallager, ingeniør ved Hinnstein.
Bærekraft i prosjektet
Hålogalandsveien er det største samferdselsprosjektet i Nord-Norge gjennom tidene. I alt skal 148 km vei bygges eller utbedres, hvorav 27 km vei skal gå gjennom 7 tunneler. Målet med Hålogalandsveien skal være å knytte regionene nærmere, øke framkommelighet og trafikksikkerheten.
– Dette er et utrolig stort prosjekt og derfor har det vært viktig for byggherren og entreprenør at bærekraft blir en stor del av prosjektet. En måte å løse dette på er å sørge for å holde transporten i anleggsperioden så lav som mulig, sier Dallager og forklarer at en løsning har vært å etablere et mobilt betongblandeverk på Rødskjær.
– Bare i de sju tunnelene som skal bygges, vil det være behov for store mengder betong ved tunnelinngangene, i tunnelveggene og i betongbankettene. Det er jo også flere bruer som skal etableres og behov for betong også til disse. Å ha et lokalt betongblandeverk vil derfor være både mer økonomisk og klimavennlig enn å transportere disse mengdene over lange distanser, sier han.
Han forteller at prosjektet er banebrytende på flere måter. Blant annet skal betongblandeverket gjenbruke vannet i størst mulig grad, for å unngå unødig bruk av naturressurser. Prosjektet har også en 0-visjon på returbetong. Det betyr at det kun skal produseres betong på bestilling. Overskudd/restbetong blir ikke kastet, men brukt til å produsere betongblokker/stablestein som kan brukes senere i dette prosjektet, eller i andre prosjekter.
– Å få etablert det mobile betongblandeverket på Rødskjær for å kunne opprettholde bærekraftsmålene i prosjektet var derfor viktig, forklarer Dallager.
Tar ansvaret for en god søknad
For Hinnstein er det Lisa-Marie Winther som har vært ansvarlig søker for etableringen av blandeverket. Ansvarlig søker er tiltakshavers representant overfor kommunen, og har som ansvar å koordinere prosjektet og påse at alle ansvarsoppgavene til foretakene blir ivaretatt.
En av oppgavene i dette tilfellet er å sørge for at søknaden inneholder nødvendige opplysninger for at kommunen skal kunne ta stilling til om tiltaket er i samsvar med bestemmelser og tillatelser gitt i eller i medhold av plan og bygningsloven.
– Eksempelvis er det i reguleringsplanen for området satt noen spesifikke rekkefølgekrav om arkeologisk utgravning og opparbeidelse av veikryss, som må være innfridd før igangsettelsestillatelse kan gis. Som ansvarlig søker er det vår oppgave kontrollere om disse er innfridd, eller om vi eventuelt kan søke dispensasjon fra plankravet.
– En del av det å være ansvarlig søker, er også å sørge for at alle eksterne miljøkrav overholdes når det søkes. I dette prosjektet skulle betongblandeverket etableres i nærheten av havet.
Når tiltaket er å anse som en potensielt forurensende virksomhet, med potensial for forurensning med avrenning mot sjø, krever tiltaket gitt tillatelse fra Statsforvaler, forklarer Winther.
For å få godkjent etableringen av det mobile betongblandeverket, sikret Lisa-Marie at rekkefølgekravene i reguleringsplanen var innfridd, gjennom nødvendige bekreftelser fra både Fylkeskommunen og Harstad kommune. Samt at nødvendige tillatelse fra Statsforvaler var gitt.
– Betongblandeverket vil kun være etablert så lenge prosjektet har behov for betongproduksjon. Per dags dato er det estimert 5 års drift. Etter dette vil betongblandeverket fjernes. Men ettersom plasseringen skal ha varighet mer enn 2 år, kreves det i plan- og bygningsloven at søknaden behandles som om etableringen ville være permanent, sier Winther.
Betongblandeverket er allerede i full drift. Hålogalandsveien skal være ferdig i 2028, og deretter skal veien driftes i 15 år framover.
– Bidraget vårt til nå i Hålogalandsveien er ganske lite. Men det er ennå mange år igjen med bygging og deretter drift av veien. Potensialet for et godt og langvarig samarbeid er absolutt til stede, avslutter Dallager.