Som en del av Harstadpakken skal bussnettet moderniseres, forenkles og tilrettelegges slik at mange flere kan og vil reise med buss. Dagens 18 linjer med endepunkt i Harstad sentrum skal reduseres til 6 linjer som pendler gjennom hele eller deler av byområdet. Det vil da være behov for å trafikkere strekningene begge veier, som utløser behov for noen nye holdeplasser og noen tiltak på veger som ikke er tilpasset for busstrafikk i motsatt retning.
Prosjektets størrelse fylke: 7stk nye bussholdeplasser, To kollektivknutepunkter mellom buss og andre reisemidler (fergekai), Tre hvilebuer, Belysning, overvann og fremføring av strøm, Størrelse honorar, Ca. 300.000,- eks. mva
Prosjektets størrelse kommune: Ca. 35stk nye bussholdeplasser, 2stk vegtiltak for fremkommelighet til buss, to kollektivknutepunkter mellom buss og andre reisemidler, Nytt kollektivknutepunkt med distriktsbusser, rutebusser, taxi og hurtigbåt, Belysning og fremføring av strøm, Størrelse honorar, Ca. 1.900.000,- eks. mva
Prosjektets størrelse statlig: 8 stk nye bussholdeplasser, Et kollektivknutepunkt mellom busslinjer, Nytt kollektivknutepunkt med distriktsbusser, taxi og hurtigbåt, Belysning og fremføring av strøm, Størrelse honorar, Ca. 350.000,- eks. mva
Prosjektet gjennomføres som generalentreprise.
I prosjektet har Hinnstein utført utredninger og forprosjektet. I tillegg har vi håndtert reguleringsendringer og detalprosjektering av holdeplasser, knutepunkter, hvilebuer og distriktsruteterminale med overgang til hurtigbåt og taxi. Vi har også utredet mulige løsninger med kostnadsestimering, samt stått for dimensjoneringen/prosjekteringen av veioverbygninger, elektro og linjeberegning for gate og veikryss.
Prosjektet har krevd omfattende koordinering mot flere byggherrer; Statens Vegvesen, Troms Fylkeskommune, Troms Fylkes