Skip to content
Hinnstein
  • Prosjekter
  • Tjenester
  • Aktuelt
  • Jobb og karriere
  • Planvarsel
  • Sponsormidler
  • Om oss
    • Kontakt
    • Våre verdier
  • Prosjekter
  • Tjenester
  • Aktuelt
  • Jobb og karriere
  • Planvarsel
  • Sponsormidler
  • Om oss
    • Kontakt
    • Våre verdier

Hjem / Planvarsler / Reguleringsendring Kautokeino Skole

Reguleringsendring Kautokeino Skole

Innholdsfortegnelse

Varsel om planstart – Reguleringsendring

Tilknyttet «Detaljregulering Kautokeino skole» i Kautokeino kommune

Med hjemmel i Plan- og bygningslovens § 12-8 kunngjøres herved varsel om oppstart av reguleringsendring for et område tilknyttet gjeldende plan, Detaljregulering Kautokeino skole (PID 2020001). Planområdet er vist på vedlagte kartutsnitt.

Bakgrunnen for planarbeidet

Tiltakshaver, Kautokeino kommune, ønsker å tilrettelegge for etablering av en adkomstveg fra fv. 7980 til eiendom gnr. 3, bnr. 790, hvor det planlegges oppført en driftsbygning. Området er i dag regulert til annen veggrunn – grøntareal, parkering og gang-/sykkelveg i reguleringsplanen «Detaljregulering Kautokeino skole» med planID 2020001, vedtatt 20.05.2021.

I kommuneplanens arealdel for Kautokeino kommune (PID 2017001), er området avsatt til sentrumsformål. I kommunedelplan «Márkan» (PID 2017002) er området avsatt til offentlig eller privat tjenesteyting og sentrumsformål.

Formålet med planarbeidet er å omregulere deler av arealene avsatt til annen veggrunn – grøntareal og gang-/sykkelveg (o_GS1) i gjeldende reguleringsplan til kjøreveg, for å tilrettelegge for sikker og funksjonell adkomst til driftsbygningen på eiendom Gnr./Bnr. 3/790, samt å sikre adkomst til eiendommene Gnr./Bnr./Fnr. 3/1/37, 3/1/52, 3/1/83 og 3/766.

Ny adkomstveg planlegges etablert fra fylkesveien og inn til eiendommen Gnr./Bnr. 3/790, og vil gjøre det mulig å stenge dagens adkomst via o_GS2 for biltrafikk. Stenging av o_GS2 er tidligere vedtatt i kommunestyret. En omregulering gjør at adkomsten til øvrige eiendommer ivaretas, samtidig som det reduserer konflikter mellom myke trafikanter og biltrafikk.

For å skaffe hjemmel i lovverket til disse endringene, fremmes det nå forslag om endring av gjeldende detaljreguleringsplan etter plan- og bygningsloven § 12-14.

Planområdet

Planområdets utstrekning er vist på vedlagt kartutsnitt, og omfatter deler av eiendom gnr. 3, bnr. 224 og gnr. 3, bnr. 790. Planavgrensningen har en total utstrekning på ca. 746 m2.

Planarbeidets omfang og forhold til forskrift om konsekvensutredninger

Det gjennomføres en reguleringsendring etter forenklet prosess i tråd med avklaringer gjort i oppstartsmøte med planmyndigheten v/Kautokeino kommune. Det er i samråd med planmyndigheten konkludert med at tiltaket ikke utløser krav om konsekvensutredning.

Formålet kjøreveg anses å være i tråd med både sentrumsformål og offentlig eller privat tjenesteyting. Adkomst vil være en forutsetning for disse formålene. Tiltaket anses med dette å være i tråd med kommuneplanens arealdel og gjeldende kommunedelplan. Tiltaket kan ses å være omfattet av Vedlegg II punkt 10 e) i., men kan ikke ses å få vesentlige virkninger for miljø eller samfunn. Med dette kan ikke tiltaket ses å være omfattet av forskriftens § 6, 7 eller 8.

Innspill til planarbeidet

Som berørt nabo, grunneier eller instans informeres dere hermed om bakgrunnen for saken, og om at planarbeidet igangsettes. Informasjonen sendes også for å få innspill tilbake til planlegger for å få avklart om det er spesielle betingelser som må ivaretas i forbindelse med reguleringsarbeidet, og evt. da hvilke.

Før første forslag for planendring utarbeides, ønsker vi innspill fra deg på konkrete forhold som du kjenner til og som vi bør kjenne til før planen fremmes.  Dette kan dreie seg om forhold som:

  • Juridiske forhold vedrørende eiendommer, eksempelvis:
    • Grunnavståelser som ikke er tinglyste
    • Avtaler mellom grunneiere
    • Eiendomsgrenser ikke i tråd med målebrev
    • Planlagte tiltak
  • konfliktpunkter som du ser kan oppstå
  • Konstruktive innspill til utforming av planen, både på form og innhold

Endring av reguleringsplanen utarbeides av Hinnstein AS på vegne av tiltakshaver. Eventuelle forhold eller synspunkter, idéer og informasjon som planlegger bør kjenne til før forslaget fremmes, bes sendt til Hinnstein AS innen fristen angitt til slutt i dette brev.

Planprosessen

I det følgende vil vi gi en kort, generell orientering om planarbeidet med både spesiell orientering om denne planen og litt generell orientering om typisk saksgang i reguleringssaker.

Vurdering av innspill – planen fremmes

Etter utsendelse av varsel om planstart vil alle innspill og merknader som kommer inn innen fristen bli vurdert samlet. Dersom det anses nødvendig, kan det avholdes et nytt møte med Kautokeino kommune for å gjennomgå innspillene og avklare hvordan disse skal innarbeides i planen.

På bakgrunn av vurderingene, og i samarbeid med tiltakshaver og planmyndigheten, vil det utarbeides en søknad om endring etter forenklet prosess. Denne sendes til kommunen for videre behandling.

Politisk behandling, offentlig ettersyn og endelig vedtak

Når planendringen er behandlet i kommunen, vil det bli sendt ut på høring og offentlig ettersyn. Alle berørte parter vi da på nytt få informasjon om saken, og komplett planmateriale vil gjøres tilgjengelig for gjennomsyn. Etter at høringsperioden er over, vil kommunen behandle planendringen videre. Planen fremmes som en endring av plan etter forenklet prosess etter plan- og bygningslovens § 12-14, og kommunestyret kan delegere vedtaksmyndigheten for planen til administrasjonen.

Merknadsbehandling

Innkomne merknader og innspill etter varsel om planstart vurderes av planfremstiller og kommunen. Eventuelle justeringer tas inn i planforslaget der det er relevant. Endelig planforslag med søknad om reguleringsendring sendes til kommunen, og videre for høring og offentlig ettersyn, slik at berørte parter får anledning til å uttale seg på nytt før kommunen fatter endelig vedtak.

Tilbakemelding

Vi ber om skriftlig tilbakemelding til oss innen 05.12.2025

Hvis dette ikke kan oppfylles, ber vi også om å få en begrunnet forespørsel om forlenget frist. I motsatt fall antar vi at De ikke har innspill eller innvendinger til planen på dette stadiet i planprosessen. Vi fremmer da planen i samråd med vår oppdragsgiver.

Eventuelle forhold eller synspunkter som planlegger bør kjenne til før forslaget fremmes formelt, bes sendt skriftlig til plankonsulent Hinnstein AS innen angitte frist.

 

E-postadresse Postadresse
Ingvild.westvig@hinnstein.no

 

Hinnstein AS

Torvet 2

9405 HARSTAD

Vedlegg

Planinitiativ
Planvarsel
Referat Oppstartsmøte
Saksprotokoll
Følgebrev
Kartutsnitt

Post- og besøksadresse
Harstad (Hovedkontor):

Torvet 2,
9405 Harstad 
Få veibeskrivelse

Alta:
Løkkeveien 4, 9510 Alta

Få veibeskrivelse 

Tromsø:
Fredrik Langes gate 19/21, 9008 Tromsø

Få veibeskrivelse 

Narvik: 
Dronningsensgate 49, 8514 Narvik
Få veibeskrivelse

Bodø: 
Sjøgata 15-17, 8006 Bodø

Evenskjer:
Kampen 10, 9440
Evenskjer
Få veibeskrivelse 

Svolvær:
Sivert Nilsens gate 26, 8300 Svolvær

Stokmarknes:
Markedsgata 21, 8450 Stokmarknes

Få veibeskrivelse 

Kontakt:
77016000 / post@hinnstein.no

Org.nr:
888 458 182

Fakturaadresse: 
888458182@faktura.poweroffice.net

 

 

Facebook Linkedin

Personvern/cookies
Nettstedkart

Copyright 2021 Hinnstein © All rights Reserved

Code/Design by Anew