Det var medarbeidere fra avdelingene bygg og anleggsteknikk, samt infrastruktur som deltok på befaringen.
– Hålogalandsveien er det desidert største veiprosjektet her nord for tida. Forrige prosjekt av denne størrelsen var Lofast som var ferdigstilt i 2007. Det er med andre ord ikke noe som bygges hver dag, og vi er derfor utrolig heldige som har et vegprosjekt av denne størrelsen nesten like utenfor kontordøra.
Å få lov til å dra på befaring for å oppleve livet på byggeplassen, er alltid utrolig lærerikt, forteller veiplanlegger Andreas Bruun. Dette gjelder spesielt for oss som vanligvis opplever prosjekter fra et skrivebordsperspektiv.
Hinnstein har tidligere vært involvert i søkeprosessen knyttet til prosjektet på Hålogalandsveien. Å få besøke et prosjekt av dette kaliber er for oss en unik mulighet for å se og lære. Denne muligheten kunne vi ikke la gå fra oss. Vi rettet derfor en forespørsel til Skanska som er prosjektets totalentreprenør, og de tok imot oss med åpne armer, noe som gjorde av vi fikk avlagt prosjektet et besøk.
– Produksjonsleder Andreas Skrunes tok oss vel imot og ga en presentasjon av prosjektet og status så langt. Deretter dro vi ut på tre lokasjoner; Gullberget sør ved Gausvik, Fiskefjorden og Kongsvikdalen. Ved sistnevnte sted fikk vi se innslaget til Kongsviktindtunnelen som ikke er påbegynt sålangt, , samt beskuet det pågående arbeidet med Norddalstunnelen . I tillegg fikk vi på nært hold se det som etterhvert blir ei bru over Kongsvikelva, der stålfundamentene allerede er på plass. Bruun og hans kolleger setter alltid pris på å dra ut på befaring. Enten de jobber på prosjektet eller bare er på besøk.
– Vi jobber for det meste inne på et kontor, der vårt forhold til et prosjekt er gjennom et plantegninger og 3D-modeller. Å ha muligheten til å dra ut på befaring og oppleve et prosjekt fra byggeplassperspektiv er alltid lærerikt. I tillegg til å se framdrift på prosjektet, ser vi også hvilke andre omliggende, men viktige faktorer som kan ha en betydning inn i prosjektet, sier han og forteller at det er også er mye læring i å se og snakke med entreprenørene og deres utfordringer.
– Som veiplanlegger består jobben for det meste av kommunale veier og litt fylkesveier. Selv om det er mange likheter på prosjektering av kommunale veier kontra riks- og europavei, er størrelsen på prosjektene av to helt ulike verdener. Det bidrar til at det alltid er høyinteressant å delta på en befaring, sier han.
Bruun forteller at den eksklusive omvisningen ga mersmak på prosjektet.
– Ut fra det vi har sett, er jeg ikke i tvil om at Hålogalandsveien blir et løft for regionen som helhet, og ikke minst bidra til en reduksjon på ulykkesstatistikken. Når veien åpner i 2028 vil det utvilsomt bli en merkedag for både Ofoten, Lofoten, Vesterålen og Sør-Troms, slik det ble med Lofast sier Bruun.