– Vi er vel kanskje litt lokalpatriotiske alle sammen. Vi ønsker jo at den verdiskapningen vi bringer til bordet, skal bli igjen her i nord, forteller Ole Marius Rostad, Rudi Thomassen, Andreas Bruun og Torhild Farstadberg.
De fire er Hinnsteins nyeste tilskudd til teamet. Ole Marius Rostad er ansatt som prosjektleder på svolværkontoret, Rudi Thomassen er ansatt som byggeleder, Andreas Bruun er ansatt som veiplanlegger og Torhild Farstadberg er ansatt som administrasjonssekretær.
Nye arbeidstrender gagner Nord-Norge
De fire tror at trendene med å ønske å jobbe i store, nasjonale selskaper er på vei til å snu seg. Og at flere derfor ønsker å jobbe i lokaleide bedrifter, som Hinnstein.
– Det er en fordel å jobbe i en lokaleid bedrift som kjenner arbeidsmarkedet og ikke minst avstander, forteller Thomassen
– Jeg tror også at det er flere som ønsker å jobbe hos en lokaleid bedrift, fordi ringvirkningene i lokalsamfunnet blir så store og synlige. Med økt kompetanse i nord, vil også Nord-Norge bli mer ettertraktet enn å jobbe lengre sør i landet, mener Rostad.
Tre av de fire har allerede jobbet noen måneder i Hinnstein og er allerede godt i gang med arbeidsoppgaver og prosjekter for kundene sine.
Hinnstein satser
Hinnstein har vært i en rekrutteringsprosess igjennom våren og sommeren, og daglig leder Arnt Marius Eriksen er svært fornøyd med denne og det er godt å få på plass disse 4 nye.
– At vi nå i løpet høsten har fått på plass og kan presentere våre nye flinke og dyktige kollegaer er bare utrulig morsomt og veldig positivt. Det viser at Hinnstein er en kompetansebedrift som ved hjelp av dyktige medarbeidere lander mange spennende prosjekter, at vi har muligheten til å satse og at flinke mennesker ønsker å jobbe hos oss. Det er gledelig, sier Eriksen.
Han forteller videre at de er tre nyansatte som skal jobbe på kontoret i Harstad og en som skal styrke kontoret i Svolvær.
– Ole Marius, Rudi, Torhild og Andreas er utrolig dyktige på sine fagfelt. Jeg er derfor stolt og fornøyd at de har takket ja til å bli en del av Hinnstein-teamet, sier han.
Bli kjent med våre nye kolleger
Ole Marius Rostad, 40 år
Utdanning/erfaring:
tømrer, maskinfører, ingeniør bygg og anlegg og erfaringsbasert master i ledelse. Har blant annet mange års erfaring fra bygg- og anleggsbransjen, har vært prosjektleder innenfor Kystverket og sist som drifts- og økonomisjef i renovasjonsbransjen.
Ole Marius startet opp hos oss 3.oktober. Han er ansatt som prosjektleder og styrker derfor vår avdeling i Svolvær.
– Det jeg liker med Hinnstein er den mentaliteten som er i bedriften. Alle drar lasset i samme retning og hjelper hverandre, samt deler gledelig av sin kunnskap. Skjer det en feil er det lett å få hjelp til å rette opp i det.
Andreas Bruun, 40 år
Utdanning/erfaring: Bachelor bygg og anlegg og prosjektledelse. Har tidligere jobbet blant annet med kran og løft i Aker Stord og Aibel Haugesund, og småoppdrag offshore.
Andreas hadde første arbeidsdag hos oss 15.november, og er ansatt som veiplanlegger innenfor Areal og samferdsel. Andreas blir dermed å styrke vår avdeling innenfor prosjektering av vei, kalkyler og levere pristilbud.
– Jeg var i kontakt med Hinnstein allerede mens jeg studerte. Det som trigget var at det er en lokaleid bedrift med mange spennende prosjekter. Da jeg var ferdig å studere, sendte jeg inn en åpen søknad og ble raskt hentet inn til uformell samtale hvor jeg fikk vite at det skulle lyses ut en stilling som kanskje var interessant for meg. Og her sitter jeg, forteller Bruun.
Rudi Thomassen, 42 år
Utdanning/erfaring: Fagbrev som anleggsmaskinfører, yrkessjåfør og transportleder, og har bachelor i ingeniørfag -Allmenn bygg. Blant annet jobbet som kontrollingeniør og byggeleder i Statens vegvesen. De siste fire årene ledet Rudi anleggsavdelingen i Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE), region Nord, som Anleggsleder.
Rudi er ingeniør og takket ja til stilling som byggeleder hos oss. Han hadde sin første arbeidsdag 1. september. Som byggeleder skal han representere byggherren på anleggene og sørge for at alt blir utført i henhold til kontraktene.
– Det var egentlig helt tilfeldig at jeg takket ja til jobben. Jeg hadde jobbet i mange statlige bedrifter, og nå var jeg klar for noe nytt. Hos Hinnstein ble jeg tatt veldig godt imot. Ut fra den tiden jeg har vært her nå, så kan jeg si at jeg har spennende arbeidsdager, forteller han.
Torhild Farstadberg, 39 år
Utdanning/erfaring:
Bachelor i reiseliv og turisme, har jobbet både i reiselivsnæringen og med administrative oppgaver fra sin siste jobb hos en trafikkopplæringsbedrift.
Torhild startet 26.september og skal jobbe som vår administrasjonssekretær.
– Jeg søkte meg til Hinnstein fordi jeg hadde lyst å jobbe en plass hvor jeg har mange mennesker rundt meg. Jeg kjenner også flere ansatte på Hinnstein, som har fortalt mye fint om arbeidsplassen, forteller Torhild Farstadberg.
Stillingen som administrasjonssekretær er nyopprettet og Torhild med sin erfaring, var en perfekt kandidat til jobben.
– Det beste med å begynne å jobbe i Hinnstein, er den velkomsten jeg har fått. Alle er veldig imøtekommende, og jeg ble raskt en del av teamet. Ettersom stillingen er nyopprettet har jeg også fått vært med på å utforme den, arbeidsoppgavene og arbeidshverdagen min. Og det synes jeg også er veldig spennende, forteller Farstadberg.