Da Advansia så de hadde behov for lokal- og nord-norsk kompetanse – og en samarbeidspartner på disse to rammekontraktene, tok de kontakt med Hinnstein for å se om man kunne finne en god måte for å gå i lag å samarbeide på disse.
– I nord har Advansia kontor i Bodø og Tromsø. Hinnstein er til stede på langt flere lokasjoner i nord. For å dekke Avinors behov for tilstedeværelse nær lufthavnene var det naturlig for Advansia å samarbeide med Hinnstein, forteller Rune Kaarby, seksjonsleder flyplass hos Advansia.
Det er gjennom et nyopprettet samarbeid på disse to rammekontraktene med Advansia at Hinnstein og Advansia har fått denne muligheten. Advansia er en del av Afry og tilbyr ingeniør-, design- og rådgivningstjenester til sine kunder.
– Vi kjenner til Advansia gjennom andre felles prosjekt. På et tidspunkt kom det fram at Advansia var på utkikk etter en nord-norsk samarbeidsparter og etter noen møter ble vi enig om en god og fornuftig samarbeidsmodell, forteller Andreas Glad.
To store rammeavtaler
Med blant annet Hinnstein på laget som samarbeidspartner, stilte Advansia sterkest i anbudskonkurransen på de to rammeavtalene med Avinor og Forsvarsbygg. Totalt er rammeavtalen med Avinor verdt rundt 450 millioner kroner og har en varighet på 2 år + 1 år + 1 år. Dette er en landsdekkende avtale og inkluderer prosjektledelse, byggeledelse og støttefunksjoner for hele bredden av Avinors bygge- og anleggsprosjekter. Totalt er 5 aktører som har inngått avtale med Avnior på landsbasis.
– Her er det i all hovedsak en overordnet plan om at vi i Hinnstein skal bistå med vår ekspertise på prosjekter på alle Avinors flyplasser i Nord-Norge der vi kontorsteder og naturlig tilhørighet, forteller Glad.
På rammeavtalen med Forsvarsbygg, har Advansia fått med seg både Hinnstein og Spera som samarbeidspartnere. Rammeavtalen er en del av Mime, Forsvarets prosjekt for å modernisere informasjons- og kommunikasjonssystemene for taktisk ledelse. Her har Forsvaret beregnet et behov på rundt 25 byggeledere for å sikre at store og små prosjekter med varierende krav til ombygging og tilpassing, blir gjennomført. Rammeavtalen har en varighet på 7 år og har en estimert verdi på 180 millioner kroner, delvis finansiert av NATO. Begge rammeavtalene er store avtaler som krever teknisk kompetanse og gjennomføringsevne til å løse store og komplekse prosjekter.
En stor mulighet
– Dette ble nylig offentlig, og vi er akkurat i oppstartsfasen på begge avtalene. Vi har imidlertid god dialog med Advansia og de andre samarbeidspartnerne. Fordelingene av prosjektene vil komme så snart vi for porteføljeoversikt over avropene til kunden Det vil være naturlig å se blant annet på hvem som har kapasitet og hvem som har nærhet til de lokasjonene hvor prosjektene skal gjennomføres. Men godt samarbeid og god dialog vil være vesentlig for alle prosjektene i de ro rammeavtalene, sier Eriksen og Glad og legger ikke skjul på at dette er en stor dag for Hinnstein.
Hinnstein har de siste årene utvidet med både flere ansatte og flere kontorsteder fordelt rundt i Nord-Norge. At dette, sammen med vår brede og sterke kompetanse og erfaring, er en av grunnene til at Advansia søkte mot Hinnstein.
– Advansia har i en årrekke hatt et godt samarbeid med Hinnstein. som vi vet har svært kompetente ressurser til Avinors prosjekter, forteller Rune Kaarby.
– Vi utfyller hverandre veldig bra. De to rammeavtalene betyr mye for oss i Hinnstein og vi både gleder oss og har mye å bidra med inn i prosjektene når de kommer. Å jobbe med flyplass er et eget segment vi gleder oss å jobbe mer med. Det å jobbe med så viktig infrastruktur, både via Avinor og Forsvarsbygg er viktig både for landsdelen om også for resten av lander, så det er noe vi ser veldig fram til. Vi er utrolig fornøyd og stolt å være med på laget på disse rammeavtalene og vi er parat til å levere som avtalt, avslutter en smilende Eriksen.