Det er Troms og Finnmark fylkeskommune i samarbeid med kommunene rundt som har ønsket seg en utredning i forhold til en mulig etablering av Langnes i Alta som nytt kollektivknutepunkt i regionen.
Enklere og grønnere
– Målet er å gjøre det lettere og reise kollektivt i fremtiden og samtidig se på nye grønne energibærere i transportindustrien, forteller prosjektlederen om mulighetsstudiet han har ledet de siste månedene.
En studie som ved siden av avgangs- og ankomsttider for hurtigbåter, ferger og busser også inneholder konkrete råd og forslag i forhold til fremtidige transportmiddel drevet av fornybare energikilder som hydrogen og grønn ammoniakk.
– Klimaaspektet med vurderinger av nye energibærere har gjort oppdraget spennende og annerledes. Om få uker leverer vi vår endelige vurdering hvor dette klimafokuset er en viktig del av det store bildet, forklarer Dallager.
Mange ulike behov
Flere kommuner vil bli berørte, og en viktig del av arbeidet har vært innspillsmøter med offentlige aktører, næringsliv og private.
– Det er mange behov som skal tas hensyn til i en slik mulighetsstudie, og forståelig nok kan meningene og ønskene være motstridende. Mens innbyggere i en kommune ser frem til å kanskje kunne slippe rasutsatte veier, ønsker en annen og beholde veien for ikke å miste mye av den viktige gjennomgangstrafikken. Alle slike ønsker og innspill innvirker på arbeidet vi utfører, forteller Dallager.
Meningsfull samfunnsutvikling
– Vårt mål er som alltid å jobbe frem de beste alternativene for folk og samfunn. Det mener vi at vi har fått til også her. Litt overordnet kan man si at dette handler om samfunnsbygging ved kysten og en trygg fremtid for menneskene som bor her. Vi vet at dette vil ha mye å si for mange, og vi blir derfor ekstra inspirerte til å gjøre en god og grundig jobb, legger prosjektlederen til.
Han forteller at flere av Hinnsteins avdelinger har vært med i arbeidet som snart overleveres fylkeskommunen, på den måten får vi utnyttet hele kompetanseteamet vårt.
Veien videre
– Vi har brukt både innspill, erfaringer og faglig kompetanse for å komme frem til et konkret forslag på veien videre, avslutter Dallager.