– Med det nye servicehuset på plass, kan vi tilby en enda bedre service når våre gjester legger til kai. I tillegg ønsket vi å kunne gjøre noe for innbyggerne og turister i Harstad, ved at vi også etablerte offentlige toaletter i tilknytning til servicebygget, forteller Thor Mathiassen, prosjektleder i Harstad Havn.
Har fulgt utviklingen
I januar i 2023 skrev Harstad Havn under kontrakten for å starte opp byggingen av det nye servicebygget. I juni ble Olav Frantzen i Hinnstein engasjert som byggherreombud (BHO) og koordinator utførelse (KU) for å ivareta gjennomføring av prosjektet.
– Min hovedoppgave i prosjektet har vært følge opp totalentreprenør Volt Entreprenør AS, både på økonomi og utførelse samt HMS har blitt ivaretatt under prosjektet på Sikkerhet, Helse og Arbeidsmiljø (SHA), forteller Olav Frantzen.
– Under slike prosjekter er det normalt at man kan støte på små tekniske utfordringer. Eksempelvis har det vært utfordringer med tilknytning av avløp til kommunalt avløpsanlegg, som til dels har vært dårlig dokumentert. Dette kan skape medføre noen forsinkelser og merkostnader, forklarer Frantzen.
– Det eneste som gjenstår i prosjektet nå, er sluttoppgjøret. Det gjøres normalt en tid etter overtakelse.
Tester ut servicehuset
Servicehuset åpnet i staten av februar og har vært i drift i en måneds tid. Mathiassen forteller at det allerede har vært flere gjester som har benyttet seg av servicehuset.
– Servicehuset er stengt for allmennheten. Tilgangen fås kjøpt via appen Go Marina. Dette er en app de fleste havnene i Norge allerede bruker. Båteiere er også vant med å bruke denne når de skal kjøpe tilgang til gjestehavner. I appen kan man kjøpe tilgang til servicehuset med toaletter, dusj og vaskemaskiner, sier Mathiassen.
Når en person har kjøpt tilgang i appen, får han en kode i appen som gir tilgang til servicehuset. Ettersom alt er digitalisert er Harstad Havn opptatt av å være sikker på at alt fungerer som det skal.
– Derfor har vi en prøveperiode nå. Vi har hatt flere gjester som allerede har benyttet seg av servicehuset. Vi får testet ut bruken av servicehuset og har passer ekstra på at alt fungerer som det skal. Tilbakemeldingen vi har fått til nå, er utelukkende positiv og at tilbudet har blitt godt tatt imot av gjestene våre, sier Mathiassen.
Men det som kanskje har blitt tatt ekstra godt imot er de offentlige toalettene som er åpne for allmenheten.
– Vi tror det er en fin plassering av de offentlige toalettene. De er både sentrumsnært og ikke minst er det like ved lekeparken på Ottar Håløygsplass. Vi vet det er mange barnehager og småbarnsfamilier som benytter seg av parken. Da er det ekstra fint å kunne ha toaletter i tilknytning til lekeparken, sier Mathiassen.
På veggen utenfor de offentlige toalettene vil det også bli muligheter for å fylle drikkevann på sommeren. Til våren blir området utenfor asfaltert og overvåkningskamera, som kun vil overvåke inngangene, vil bli montert.
– Vi er veldig glade for å ha fått bygget vårt opp og i drift, avslutter Mathiassen.